Niet vergeten mee te nemen: een identiteitsbewijs

Bij het stemmen moet u zich kunnen identificeren. Neem dus een identiteitsbewijs mee als u gaat stemmen!

Als u gaat stemmen, moet u naast het identiteitsbewijs ook uw stempas meenemen.

Het identiteitsbewijs

U bent verplicht het identiteitsbewijs te tonen aan de voorzitter van het stembureau. Daarvoor kunt u een paspoort gebruiken, maar ook een rijbewijs of een ID-kaart. 

Het identiteitsbewijs mag op 16 maart 2022 maximaal 5 jaar zijn verlopen. Het moet dus minstens geldig zijn tot 17 maart 2017.

De stempas

Als u mag deelnemen aan de verkiezingen, ontvangt u thuis een stempas. De stempas ontvangt u uiterlijk 2 maart

De stempas toont aan dat u gerechtigd bent om te stemmen. Zonder de stempas kunt u uw stem niet uitbrengen.

Heeft u de stempas niet ontvangen? Of bent u de stempas kwijt geraakt? Vraag dan een nieuwe stempas aan bij de gemeente.

U kunt de nieuwe stempas digitaal aanvragen. U kunt de stempas ook aanvragen in de gemeentewinkel. Voor een bezoek aan de gemeentewinkel dient u eerst een afspraak te maken, (045) 527 85 55.

Het aanvragen van een nieuwe stempas in de gemeentewinkel kan tot uiterlijk vrijdag 11 maart 2022, 17 uur.
Neem bij het aanvragen wel uw identiteitsbewijs mee!

Let op: Mocht u alsnog uw ‘oude’ stempas terugvinden, dan kunt u daarmee niet stemmen. Dat kan alleen met de nieuwe stempas.

U kunt bij deze gemeenteraadsverkiezingen drie dagen lang uw stem uitbrengen, dus op maandag 14 maart, dinsdag 15 maart en woensdag 16 maart. Kijk hier voor meer informatie.

 

Heeft u vragen over de verkiezingen? Neem dan contact met de gemeente via verkiezingen@brunssum.nl of via (045) 527 85 55 of 06 3807 1709.