Reisdocument gestolen of kwijt

Als u uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent, gaat u niet naar de politie maar naar de gemeente.

U kunt kiezen of u de vermissing wilt laten registreren en meteen een nieuw document aanvragen of alleen de vermissing wilt laten registreren zonder nieuwe aanvraag. Doe in elk geval zo snel mogelijk een registratie om fraude met uw document te voorkomen. Let op, deze registratie van vermissing maakt uw verloren document ongeldig. Als u het document eventueel terugvindt, kan de vermissing niet meer worden teruggedraaid en moet u het teruggevonden document inleveren bij de gemeente.

Bent u uw document kwijtgeraakt door een misdrijf (bijvoorbeeld bij een inbraak van uw woning of beroving) dan heeft u hier waarschijnlijk aangifte van gedaan bij de politie. Neem dan het proces verbaal mee bij de aanvraag van een nieuw document.

Vermissing registreren

Digitaal

Melden verloren of gestolen reisdocument (inloggen met DigiD)

Persoonlijk

De vermissing kunt u ook persoonlijk bij de gemeente melden. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.

Wij verzoeken u vooraf aan uw bezoek het 'Formulier melding vermissing reisdocument (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen.

Direct een nieuw reisdocument aanvragen?

Uiteraard kunt u er ook voor kiezen om samen met de melding van vermissing een nieuw reisdocument aan te vragen.

U maakt hiervoor een afspraak voor het aanvragen van een Paspoort of Identiteitskaart.

Knop voor het maken van een online afspraak

Kosten

Aan het registreren van vermissing voor een reisdocument zijn geen kosten verbonden.