Herinrichting Merkelbeekerstraat

De gemeente Brunssum gaat de Merkelbeekerstraat opnieuw inrichten. Het gaat om het gedeelte tussen de rotonde Kennedylaan/Haefland en Merkelbeekerstraat 59. Graag vertellen wij u meer over onze plannen.

Waarom een nieuwe herinrichting?

De gemeente wil de snelheid van het verkeer op de Merkelbeekerstraat aanpassen. De Merkelbeekerstraat wordt straks een 30 km/u weg. Ook zijn de asfaltverharding en de riolering verouderd, deze moeten vervangen worden. 

Door het verlagen van de snelheid krijgt de straat een nieuwe inrichting. We gaan de weg smaller maken, tot 5,50 meter. Op kruisingen komen verhoogde vlakken (plateaus). Hiermee voldoet de weg straks aan de inrichting van een 30 km/u weg.

De versmalling van de weg gebeurt door het verbreden van de stoep/het groenvak aan de zijde met de oneven huisnummers. Daar is schade aan de stoep ontstaan door wortelopdruk. Hier komt een geheel nieuwe, en dus ook bredere, stoep met een breedte van 1,80 m.

Omdat de weg smaller wordt aan de kant van de oneven huisnummers, en er een nieuwe stoep en parkeervakken komen, worden de bomen daar gekapt. Ze worden vervangen door nieuwe bomen die minder overlast geven. Deze nieuwe bomen worden niet hoger dan 18 meter en krijgen een kruin (de bovenkant) van maximaal 7 meter breed. Ze bloeien weinig en krijgen weinig of geen vruchten.

Aan deze zijde van de straat komen ook nieuwe parkeerplaatsen. Deze worden aangelegd tussen het groen en de nieuwe boomvakken. Dankzij de nieuwe parkeerplekken hoeft straks niemand meer op de weg te parkeren.

De nieuwe wegverharding bestaat uit asfalt. De verhoogde kruisingsvlakken en de nieuwe parkeerplaatsen tussen de groenvakken krijgen een 'klinkerverharding'.

Digitale tekeningen?

De tekeningen zijn digitaal te bekijken. Download de tekening hier.

Wanneer gaan we aan de slag?

De werkzaamheden zijn gestart in maart 2025. De werkzaamheden zullen ruim een half jaar in beslag nemen.

Natuurlijk proberen wij zo min mogelijk ongemak en overlast te veroorzaken. Ook zorgen we ervoor dat uw woning of bedrijf goed bereikbaar blijft. Om die reden zullen de werkzaamheden in fases gebeuren.

Informatiebijeenkomst

Op donderdag 19 september 2024 was er een informatiebijeenkomst in het Noorderhuis over de herinrichting van de Merkelbeekerstraat. Tijdens deze bijeenkomst konden bezoekers de schetsontwerpen van de Merkelbeekerstraat bekijken. Ook waren onze medewerkers aanwezig om een uitleg te geven en om vragen te beantwoorden.

Overzicht van vragen/suggesties en antwoorden

Worden groenvakken door gras geen hondenuitlaatplaats?

Op de plekken waar parkeervakken in het groen komen, worden lage planten geplaatst. In de andere groenvakken wordt gras gezaaid. Deze keuze is gemaakt omdat er beperkt geld is voor onderhoud en omdat er steeds minder vakmensen zijn die dit werk op de juiste manier kunnen doen.

Pleintje meenemen in plan. S.v.p. nieuwe bestrating pleintje en het straatje ernaartoe. 

Het pleintje hoort niet bij dit project. Dit project wordt betaald met geld voor het mobiliteitsplan en het rioolfonds. Het pleintje valt onder groot onderhoud. We kunnen u alvast laten weten dat het pleintje de komende jaren niet op de planning staat.

Parkeervakken laten vervallen.

We hebben nog een keer naar de mogelijkheden gekeken, nadat er opmerkingen en ideeën waren over parkeren naast of op de weg. Omdat er normaal gesproken weinig parkeerdruk is, denken wij dat de parkeerplaatsen naast de rijbaan voldoende zijn. Als het mogelijk is om bomen aan de even zijde te verwijderen, kunnen we daar misschien nog extra parkeerplekken maken. De weg is 5,5 meter breed. Auto’s kunnen elkaar goed passeren. Daarom is het normaal om parkeerplaatsen naast de rijbaan aan te leggen in aparte parkeerstroken. Wij denken dat dit de beste oplossing is. In een zone waar u 30 km/u mag rijden, is het niet gebruikelijk om parkeerverboden te plaatsen. Daarom gaan we de bestaande parkeerverboden officieel intrekken. Bij drukte, bijvoorbeeld tijdens een evenement, mag er op de weg geparkeerd worden als de parkeervakken vol zijn. Dat mag alleen als andere auto’s nog goed kunnen doorrijden. Als er later toch parkeerproblemen ontstaan – bijvoorbeeld als er aan één kant zoveel auto’s staan dat verkeer er niet meer langs kan, dan kunnen we in overleg met u extra maatregelen nemen.

Gat boren door harde kleilaag zodat huizen minder vocht hebben in de kelders.

Dit is geen taak van de gemeente. Een bewoner/eigenaar moet er zelf voor zorgen dat zijn kelder aan de binnenzijde droog is.

Waterreservoir onder de weg of trottoir om de tuin te beregenen. Overweeg ondergrondse wateropvang (voor zomerse droogte). 

In Brunssum hebben we in samenwerking met Parkstad enkel beleid (gesubsidieerd) ten behoeve van het afkoppelen van regenwater op het eigen perceel. Onderstaand vindt u de benodigde informatie en de link naar de aanvraag van de subsidie.

Subsidie voor het afkoppelen van hemelwater
De gemeente Brunssum doet mee aan de campagne Waterklaar. Waterklaar is een samenwerking tussen de Parkstadgemeenten. Door de klimaatverandering krijgen wij steeds vaker te maken met hevige neerslag.
Dit zorgt voor steeds meer overlast zoals riooloverstromingen, beken die het water niet kunnen verwerken en ondergelopen straten. Schoon regenwater wordt vervuild en belast onnodig de Waterzuivering. Om deze problemen het hoofd te kunnen bieden moeten we nu ingrijpen. Op de website Parkstad Waterklaar staan veel tips om om te gaan met de vaker voorkomende hevige neerslag.
Regen- en ander hemelwater is schoon water. Het is jammer als dit water via de regenpijp in het gemengd riool terecht komt waardoor het gereinigd moet worden. Als uw huis is aangesloten op het openbaar gemengd rioolstelsel kunt u de regenpijp afkoppelen van de riolering. Het hemelwater komt dan ten goede van uw tuin en het grondwater.
Vanaf 1 juli 2024 is er weer subsidie beschikbaar voor het afkoppelen van regenwater. Kijk op Waterklaar als u in aanmerking wilt komen voor deze regeling.

Faseren, starten laagste deel van de straat om reden van logistiek.

Als er een aannemer is gekozen, kijken we samen hoe we het werk kunnen uitvoeren met zo min mogelijk overlast voor de bewoners. We overleggen met de aannemer over hoe we het werk in stappen (fasen) verdelen, zodat bewoners goed bereikbaar blijven en het werk toch snel kan doorgaan.

Handhaven straatverlichting en armaturen vervangen door LED.

De straatverlichting blijft. Alleen wordt deze iets verplaatst, richting de nieuwe stoep aan de kant waar de weg smaller wordt. De meeste lampen zijn al LED. De lampen die dat nog niet zijn, worden binnen 2 jaar vervangen.

Links en rechts nieuwe bomen. Bomen even kant geven overlast, verzoek om deze te vervangen. Wij vinden het mooier voor het straatbeeld als aan de zijde van de even nummers ook de bomen vervangen zullen worden.

Of de bomen aan de even kant worden weggehaald, hangt van een paar dingen af. Ten eerste van het budget. Ten tweede van waar de hoge druk gasleiding ligt. Soms kunnen de bomen niet weg omdat ze te dicht bij die leiding staan. En als ze wel weg kunnen, mogen er soms geen nieuwe bomen meer geplant worden, omdat die ook een veilige afstand tot de leiding moeten hebben.

Bomen niet te klein.

De nieuwe bomen die geplant worden, zijn van de normale grootte die meestal wordt gebruikt.

Bomen vervangen door groenblijvende bomen.

Zoals ook in de bewonersavond is aangegeven zijn de bomen door onze vakspecialisten groen op een aantal onderwerpen speciaal geselecteerd. Denk hierbij aan klimaat ontwikkelingen (hitte, droogte, wateroverlast), diversiteit, bloei en weinig tot geen vruchten. We gaan geen bomen kiezen die niet onder deze selectie vallen. U kunt bijvoorbeeld wel uw voorkeur van een boom doorgeven. Waar dit mogelijk is zullen wij hier dan rekening mee houden.

Trottoir aan de even kant van de straat eveneens vernieuwen.

In het plan dat we op de bewonersavond hebben laten zien, staat al dat de stoep en omgeving vernieuwd wordt.

Goede snelheidsbeperkende maatregelen om 30 km/u af te dwingen. Nu is de Merkelbeekerstraat regelmatig een Racebaan.

De weg wordt aangelegd volgens de regels voor een 30 km/u-weg, zoals die in de CROW-richtlijnen staan. We gaan ervan uit dat de meeste bestuurders zich aan deze snelheid houden.

Vragen?

U kunt uw vragen stellen via e-mail of door te bellen. Neem daarvoor contact op met de projectleider van de gemeente Brunssum, Erik Noteborn, erik.noteborn@brunssum.nl, of bel (tijdens kantooruren) met 06–10169000.