Overlijden, aangifte

Als iemand in uw omgeving is overleden, moet u dit melden bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waar de persoon is overleden. Meestal doet de uitvaartondernemer dit. Maar u mag het ook zelf doen. Wilt u iets regelen over de erfenis of de spullen van de persoon die is overleden? Dan moet u naar de notaris.

Aangifte doen

Optie 1: Digitaal

Uitvaartondernemers kunnen in de gemeente Brunssum de aangifte digitaal doen met behulp van eHerkenning 3.

Aangifte overlijden (inloggen met eHerkenning 3)

Als u nog geen eHerkenning heeft kunt u deze aanvragen op de website van eHerkenning.

Documenten bij aangifte

  • In het digitale formulier staat welke bijlagen u moet toevoegen en hoe u dit moet doen.
  • De B-envelop kunt u na het invullen van het digitale formulier inleveren bij het gemeentehuis.

Optie 2: Persoonlijk

Voor het persoonlijk doen van de aangifte maakt u een afspraak. 

Maak online een afspraak

Meenemen

  • Het geldig identiteitsbewijs van de persoon die de aangifte doet
  • B-envelop (envelop voor het CBS met daarin een geneeskundige verklaring over de doodsoorzaak)
  • Bij een natuurlijke doodsoorzaak: verklaring van overlijden, afgegeven door arts of gemeentelijk lijkschouwer
  • Bij een onnatuurlijke doodsoorzaak: verklaring van geen bezwaar crematie/begrafenis, afgegeven door de Officier van Justitie
  • Als uitstel van crematie/begrafenis nodig is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door een dokter
  • Als er sprake is van ontleding: verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding
  • Eventueel het trouwboekje om het overlijden vast te leggen

Kosten

  • U hoeft niet te betalen voor de aangifte van overlijden.
  • Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 17,10.

Meer informatie