Registratie partijnaam

Partijen kunnen hun naam (‘aanduiding’) laten registreren bij het centraal stembureau voor de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026.

De naam van de partij komt dan bovenaan de kandidatenlijst te staan en op het stembiljet. Partijen die hun naam willen registreren, moeten een vereniging zijn met volledige rechtsbevoegdheid. Van de vereniging moeten de statuten zijn vastgelegd in een notariële akte. Een stichting is niet toegestaan.

Indienen registratieverzoek

U kunt een registratieverzoek indienen tot en met maandag 22 december 2025. 

Uw verzoek moet volledig zijn, inclusief alle bijlagen, en de waarborgsom moet op die dag binnen zijn. Het verzoek wordt anders niet behandeld voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. Het centraal stembureau neemt zo spoedig mogelijk na ontvangst van uw verzoek een besluit. U kunt uw complete verzoek mailen en eventuele vragen sturen naar verkiezingen@brunssum.nl onder vermelding van ‘’registratieverzoek’’. 

Welke stukken zijn nodig voor de registratie?

U kunt een partijnaam voor de gemeenteraadsverkiezing registreren met een registratieformulier 

Bij het registratieverzoek moet u de volgende documenten inleveren: 

  • Het ingevulde en ondertekende registratieformulier ;
  • De statuten (vastgelegd in een notariële akte);
  • Een bewijs van betaling van de waarborgsom;
  • Een verklaring van de partij, waarin zij een gemachtigde en plaatsvervangende gemachtigde aanwijst. Deze gemachtigden mogen de inleveraars van de kandidatenlijsten machtigen om de naam van de politieke partij boven de kandidatenlijst te plaatsen. 
Waarborgsom betalen

De waarborgsom voor de registratie van een partij voor de gemeenteraad is € 112,50. Deze waarborgsom moet aan de gemeente Brunssum worden overgemaakt op NL68 BNGH 0285 0015 23 onder vermelding  van 'waarborgsom registratie + naam politieke groepering’. 

Dit bedrag moet uiterlijk op maandag 22 december 2025 zijn betaald. Deze waarborgsom krijgt u terug als bij de eerstvolgende gemeenteraadsverkiezing na de beslissing op het registratieverzoek een geldige kandidatenlijst wordt ingeleverd.   

Beoordeling registratieverzoek

Het centraal stembureau beoordeelt of het verzoek aan de voorwaarden voldoet en beslist of de aanduiding kan worden geregistreerd. De beslissing wordt aan de aanvrager bekendgemaakt en gepubliceerd in het gemeenteblad. Tegen deze beslissing kan binnen 6 dagen na de publicatiedatum in het gemeenteblad beroep worden aangetekend bij de afdeling bestuursrechtsspraak van de Raad van State. 

Het centraal stembureau kan een registratieverzoek afwijzen als: 

  • de naam in strijd is met de openbare orde;
  • de naam verwarrend is omdat hij geheel of hoofdzakelijk met een aanduiding die al is geregistreerd in de betreffende gemeente, of met een aanduiding waarvoor al een registra-tieverzoek is ingediend;
  • de naam verwarrend is omdat deze geheel of hoofdzakelijk overeenkomt met een partij die al is geregistreerd voor de verkiezingen van de Tweede Kamer of de provinciale staten, of als deze geheel of hoofdzakelijk overeenstemt met een naam waarvoor al een registratiever-zoek is ingediend;
  • de naam misleidend is voor de kiezers;
  • de naam meer dan 35 letters of andere tekens bevat;
  • de naam geheel of hoofdzakelijk overeenkomt met de naam van een partij die de rechter heeft verboden en ontbonden. 
  • er op dezelfde dag bij het centraal stembureau een verzoek is ingediend tot registratie van dezelfde of nagenoeg dezelfde aanduiding.
Registratie niet verplicht

Registratie van een aanduiding is niet verplicht. Een politieke partij kan ook met een zogenoemde blanco lijst.

Politieke partijen die al geregistreerd zijn voor de verkiezingen van de Tweede Kamer  of Provinciale Staten van Limburg  of de gemeente Brunssum hoeven zich niet opnieuw te registreren.