Verhuizing (binnen Nederland)

Als u gaat verhuizen, geeft u dit door bij de gemeente waar u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen, moet u dit doorgeven. Op zijn vroegst kunt u dit 4 weken voor uw verhuizing doorgeven. Op zijn laatst kan dit 5 dagen na uw verhuizing. Hieronder ziet u de drie verschillende opties waarop u uw verhuizing kunt doorgeven.

Aangifte

Optie 1: Digitaal

Optie 2: Post

Vul het Aangifteformulier verhuizen (pdf, 43 kb) in en stuur dit naar de gemeente.

Optie 3: Persoonlijk

U kunt ook een afspraak maken voor het doorgeven van uw verhuizing.

Maak online een afspraak

Meenemen

  • Doet u de aangifte persoonlijk of via de post? Dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig. Digitaal heeft u een DigiD nodig.
  • U heeft schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner nodig wanneer u bij iemand gaat inwonen. Vul hiervoor de Toestemmingsverklaring hoofdbewoner (pdf, 123 kb) in. Denk hierbij ook aan de kopie van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner.
  • Gaat u een woning of kamer huren? Dan moet u een huurcontract (kopie) inleveren die door u én de verhuurder is ondertekend.
  • Bent u eigenaar van het pand? Dan moet u een kopie van het koopcontract inleveren (Akte van levering van notaris).

Kosten

Gratis.

Voorwaarden

De aangifte van verhuizing kan gedaan worden door:

  • U zelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen wanneer ze op hetzelfde adres wonen
  • Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
  • Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar
  • De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld