Verhuizing naar het buitenland (emigratie)
Gaat u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar het buitenland of vertrekt u definitief? Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Dan moet u bij de gemeente aangifte doen van uw vertrek. We schrijven u dan uit de Basisregistratie Personen van gemeente Brunssum. Doe dit op de dag zelf of tenminste 5 dagen voor de dag van uw vertrek.
Het hangt van uw situatie af of u uw vertrek online kunt melden of een afspraak moet maken.
Woont u alleen op uw Nederlandse adres? Woont u samen met mensen die geen familie zijn? Of woont u met familie samen en vertrekken alle bewoners? Dan kunt u uw vertrek online aan ons doorgeven. U kunt ook een afspraak maken voor het doorgeven van uw verhuizing naar het buitenland.
Aangifte doen
Digitaal doorgeven
Verhuisformulier emigreren (Inloggen met DigiD)
Afspraak maken
U heeft een afspraak nodig om uw vertrek te melden wanneer u samenwoont met familie, gezin of partner en niet iedereen vertrekt van uw adres. U en iedereen die wel vertrekt, moet langskomen op de afspraak. Ook minderjarigen moeten meekomen.
Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, kan de emigratie gedaan worden door:
- Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
- Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen (Verhuist 1 van de ouders samen met de kinderen naar het buitenland? Dan is toestemming nodig van de an-dere ouder. Neem een ondertekende toestemmingsverklaring en een kopie van het identiteitsbewijs van de andere ouder mee naar de afspraak).
- Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
- Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar
- De curator voor een persoon die onder toezicht (curatele) is gesteld
- Uw geldig legitimatiebewijs
- Bij de aangifte moet u uw nieuwe adres in het buitenland melden. Heeft u nog geen vast adres in het buitenland? Geef dan uw eerste verblijfadres in het buitenland op. Bijvoorbeeld het adres van een hotel, familielid of kennis.
- U krijgt op de dag van aangifte een bewijs van uitschrijving (uittreksel BRP). Heeft u de aangifte digitaal gedaan, dan sturen wij deze per mail.
- Bent u inmiddels vertrokken naar het buitenland en heeft u toch nog een bewijs van uitschrijving nodig? Dan kunt u deze aanvragen bij een RNI-gemeente.
- Vertrekt u voor korter dan 8 maanden en houdt u uw adres in Nederland aan? Dan schrijven we u niet uit. U hoeft geen aangifte te doen.
- Sommige landen vragen ook om een verklaring omtrent het gedrag (VOG). U kunt dit document voor uw vertrek aanvragen via de website van het ministerie van Justitie en Veiligheid, Justis.