Verhuizing naar het buitenland (emigratie)

Gaat u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden naar het buitenland of vertrekt u definitief? Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Dan moet u bij de gemeente aangifte doen van uw vertrek. We schrijven u dan uit de Basisregistratie Personen van gemeente Brunssum. Doe dit op de dag zelf of tenminste 5 dagen voor de dag van uw vertrek.

Het hangt van uw situatie af of u uw vertrek online kunt melden of een afspraak moet maken.

Woont u alleen op uw Nederlandse adres? Woont u samen met mensen die geen familie zijn? Of woont u met familie samen en vertrekken alle bewoners? Dan kunt u uw vertrek online aan ons doorgeven. U kunt ook een afspraak maken voor het doorgeven van uw verhuizing naar het buitenland. 

Aangifte doen

Digitaal doorgeven

Verhuisformulier emigreren (Inloggen met DigiD)

Afspraak maken

U heeft een afspraak nodig om uw vertrek te melden wanneer u samenwoont met familie, gezin of partner en niet iedereen vertrekt van uw adres. U en iedereen die wel vertrekt, moet langskomen op de afspraak. Ook minderjarigen moeten meekomen.

Maak online een afspraak

Voorwaarden

Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, kan de emigratie gedaan worden door:

  • Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen (Verhuist 1 van de ouders samen met de kinderen naar het buitenland? Dan is toestemming nodig van de an-dere ouder. Neem een ondertekende toestemmingsverklaring en een kopie van het identiteitsbewijs van de andere ouder mee naar de afspraak).
  • Samenwonende echtgenoten / geregistreerde partners voor elkaar
  • Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar
  • De curator voor een persoon die onder toezicht (curatele) is gesteld
Meenemen naar de afspraak
  • Uw geldig legitimatiebewijs
  • Bij de aangifte moet u uw nieuwe adres in het buitenland melden. Heeft u nog geen vast adres in het buitenland? Geef dan uw eerste verblijfadres in het buitenland op. Bijvoorbeeld het adres van een hotel, familielid of kennis.
Goed om te weten
  • U krijgt op de dag van aangifte een bewijs van uitschrijving (uittreksel BRP). Heeft u de aangifte digitaal gedaan, dan sturen wij deze per mail.
  • Bent u inmiddels vertrokken naar het buitenland en heeft u toch nog een bewijs van uitschrijving nodig? Dan kunt u deze aanvragen bij een RNI-gemeente.
  • Vertrekt u voor korter dan 8 maanden en houdt u uw adres in Nederland aan? Dan schrijven we u niet uit. U hoeft geen aangifte te doen.
  • Sommige landen vragen ook om een verklaring omtrent het gedrag (VOG). U kunt dit document voor uw vertrek aanvragen via de website van het ministerie van Justitie en Veiligheid, Justis.