Herinrichting Bedrijventerrein Haefland

In oktober 2025 zijn de werkzaamheden gestart voor de herinrichting van het bedrijventerrein Haefland. Veel mensen gebruiken dit terrein dagelijks. Met deze herinrichting zorgen we dat het beter aansluit bij hun wensen.

BLM wegenbouw begint met het vervangen van de kolkaansluitingen. Daarna worden de groenvakken, parkeerplaatsen, trottoirs en de rijbaan vernieuwd.

Planning van de kolkaansluitingen

De werkzaamheden aan de kolkaansluitingen duren ongeveer 8 weken en zijn verdeeld in 8 fases.

  • Start: maandag 20 oktober
  • Klaar voor: kerst 2025

Tijdens deze periode wordt ter hoogte van de kolkaansluitingen een sleuf over de gehele breedte van de rijbaan gegraven om de aansluitingen te vervangen. Hierdoor is Haefland tijdelijk een doodlopende weg, zowel vanuit de rotonde Molenvaart als vanaf de Kennedylaan.

Volgens de huidige planning vervangt BLM wegenbouw één kolkaansluiting per dag.

  • Ligt de kolkaansluiting voor uw inrit, dan is uw inrit één dag niet bereikbaar. We nemen hierover tijdig contact met u op.
  • Ligt de kolkaansluiting niet voor uw inrit of heeft u twee inritten, dan blijft uw bedrijf/woning gewoon bereikbaar.

Communicatie klanten en/of leveranciers

Ondernemers is gevraagd om klanten en/of leveranciers zelf te informeren vanuit welke kant zij het bedrijf kunnen bereiken. 
Nadat de kolkaansluiting is vervangen, wordt de verharding weer hersteld zodat er weer overheen kan worden gereden.

Tijdens deze werkzaamheden blijven de stoepen en inritten intact. Er wordt uitsluitend gewerkt op de rijbaan.

Herinrichting van de weg - vanaf januari 2026

In januari 2026 start de herinrichting van de weg en de omgeving. De groenvakken, parkeerplaatsen, stoepen en de rijbaan worden dan vernieuwd.

Er wordt stapsgewijs gewerkt, in een soort “treintje”, vanaf de rotonde Molenvaart – Haefland richting Kennedylaan.

Er wordt gewerkt in 4 fasen.
BLM wegenbouw zorgt ervoor dat inritten zo lang mogelijk bereikbaar blijfven. Maar er komt uiteraard een moment waarop elke inrit moeten bestraat. De werkzaamheden aan de inrit
duren één werkdag.

Ook de asfaltering van de rijbaan gaat per fase. De dag vóór het asfalteren wordt de rijbaan gefreesd. Hierdoor zal de bereikbaarheid tijdelijk beperkter zijn.
Op de dag van het asfalteren zijn alle bedrijven binnen de betreffende fase één dag niet bereikbaar. Ondernemers worden hierover ruim van tevoren geïnformeerd

Altijd op de hoogte - BLM Wegenbouw App

U kunt op de hoogte blijven via de BLM Wegenbouw App. Via deze app ontvangt u meldingen over de voortgang van de werkzaamheden en andere nieuwtjes.

U kunt deze app downloaden via de Play store of de App store

Contactgegevens

Voor vragen of informatie kunt u contact opnemen met de Omgevingsmanager  van BLM wegenbouw; Nona Hendrix
Telefoon: 06-58984170
E-mail: n.hendrix@blmwegenbouw.nl

Planning en fasering - Kolkaansluitingen

Fasering Kolkaansluitingen

Planning en fasering - Straatwerk

Fasering Straatwerk

Onderzoek vooraf

Voor het opnieuw inrichten van het Bedrijventerrein Haefland is een onderzoek gedaan naar de situatie zoals deze nu is. Er is in dit onderzoek gekeken naar welke problemen er nu zijn. Dit is samen gebeurd met vertegenwoordigers van Bedrijventerrein Haefland, de stichting Bedrijventerreinen Management Parkstad en de stichting Business in Brunssum. Belangrijke problemen zijn onder andere: te veel geparkeerde auto's op straat, auto's die te hard rijden, en overlast door bomen (zoals bladeren op de grond, slecht zicht en stoepen die omhoog komen door boomwortels). Ook zijn de straat en het riool oud en moeten deze worden vervangen. Bij het opnieuw inrichten van het terrein letten we op verkeersveiligheid, het klimaat en meer groen in de wijk.

Maximale snelheid wordt 30 km/u

De maximale snelheid wordt verlaagd naar 30 km/u. Dit past binnen het mobiliteitsplan van de gemeente. Een mobiliteitsplan is een plan waarin staat hoe mensen zich makkelijk en veilig kunnen verplaatsen, bijvoorbeeld met de auto, fiets, bus of te voet.
Deze verandering zorgt er ook voor dat het veiliger wordt voor fietsers. De weg is namelijk te smal voor een apart fietspad. Een lagere snelheid maakt het ook veiliger voor ander verkeer, omdat er beter gereageerd kan worden op de vele uitritten.

Ontwerp reconstructie

Na overleg met de onderzoeksgroep, het gemeentebestuur en de politie zijn twee soorten ontwerpen besproken. Uit deze twee is het meest geschikte ontwerp gekozen. U kunt de 4 ontwerptekeningen downloaden:

Het plan is om een weg te maken waar je 30 km per uur mag rijden. Er komen geen aparte fietsstroken, maar wel een duidelijk voetpad en verhoogde plantenbakken aan beide kanten van de weg. Die plantenbakken zijn nodig, omdat er kabels en leidingen onder de grond liggen. 

Dwarsprofielen ontwerp Haefland