Uittreksel basisregistratie personen (BRP)
Met een uittreksel uit de basisregistratie personen (BRP) laat u zien dat u staat ingeschreven bij de gemeente. Op een uittreksel staat uw naam, geboortedatum, geboorteplaats en adres. Daarnaast kunt u er andere gegevens op laten zetten. Als u het uittreksel via DigiD aanvraagt, dan versturen wij binnen 3 werkdagen het uittreksel. Vraagt u het op afspraak persoonlijk aan de balie aan, dan krijgt u het direct schriftelijk mee.
Soorten uittreksels
De volgende uittreksels uit de BRP kunt u aanvragen:
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- uw vorige adressen (vanaf 1 oktober 1994 tot nu)
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- uw nationaliteit(en)
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- of u alleenstaand, gehuwd, geregistreerd partnerschap, gescheiden, of weduwe/weduwnaar bent
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- uw nationaliteit(en)
- of u alleenstaand, gehuwd, geregistreerd partnerschap, gescheiden of weduwe/weduwnaar bent
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- de datum waarop u op uw huidige adres bent gaan wonen
- de datum waarop u in Nederland bent gaan wonen
Dit uittreksel is in het Nederlands.
In het uittreksel staan:
- uw naam
- uw geboortedatum en geboorteplaats
- uw adres
- uw geboorteland
- uw nationaliteit(en)
- uw burgerlijke staat
- de gegevens van uw ouder(s)
U kunt 2 versies in meer talen aanvragen:
- Nederlands, Frans, Duits en Engels
- Nederlands, Spaans, Italiaans en Turks
Heeft u een uittreksel nodig met andere gegevens dan de uittreksels hierboven? Kom
dan langs aan de balie van Gemeente Brunssum. Een medewerker van de gemeente maakt dan een
uittreksel op maat voor u. Hiervoor maakt u een afspraak en neemt u een geldig legitimatiebewijs
mee.
Aanvragen
Digitaal
Aanvraagformulier uittreksel BRP (Inloggen met DigiD)
Persoonlijk
U maakt voor het persoonlijk aanvragen aan de balie een afspraak.
Kunt u niet zelf langskomen om het uittreksel aan te vragen? U kunt dan iemand anders machtigen voor het aanvragen.
Kosten
Het aanvragen van een uittreksel kost € 17,10.
U betaalt bij de aanvraag contant of met uw pinpas.
Benodigdheden
Doet u de aangifte persoonlijk, dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig. Digitaal heeft u een DigiD nodig
Iemand machtigen
De gemachtigde neemt de volgende dingen mee bij de aanvraag:
- Een ingevulde schriftelijke machtiging (pdf, 446 kb)
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de aanvraag doet
- Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
Gegevens aanpassen
Zorg dat uw gegevens in de basisregistratie personen (BRP) altijd kloppen. Klopt er iets niet? Geef dit dan meteen door aan de gemeente. U moet dan kunnen laten zien wat er fout is én wat de juiste informatie is.
Informatieverzoek
Soms vragen andere organisaties om uw gegevens uit de BRP. Bijvoorbeeld een pensioenfonds of een vakbond. De gemeente kijkt of zij die gegevens morgen krijgen. Wilt u weten wie uw gegevens krijgt? Bekijk dit overzicht op de website van de Rijksoverheid.
Bent u op zoek naar iemand als particulier? Dan kunt u de gemeente om informatie vragen. De persoon die u zoekt, moet daar wel eerst toestemming voor geven.