Grensoverschrijdend e-bike deelsysteem Velocity stopt definitief
Vrijdag 18 juli wordt de dienstverlening van het e-bike deelsysteem Velocity dat actief was in de regio Aken en Parkstad beëindigd. Velocity Region Aachen GmbH heeft zich, samen met de stad Aken tot het uiterste ingezet om het grensoverschrijdende e-bike-verhuursysteem in de regio Aken en Parkstad in de lucht te houden. Met het aflopen van de exploitatieperiode waarvoor Velocity subsidie ontving gaat vrijdag 18 juli letterlijk de stekker uit het systeem.
Velocity
Velocity is gestart in 2014 als uitwerking van een innovatief idee van studenten de universiteit RWTH Aachen. Het e-bike deelsysteem is steeds doorontwikkeld en uitgebreid. Vanaf 2022, nadat er wel al een station in Kerkrade en een in Vaals was, ook over de landsgrens met in één klap 20 deelstations erbij verspreid over de Parkstadgemeenten. Dit was mogelijk met een bijdrage vanuit de Regio Deal Parkstad Limburg, een Europese Interreg EMR subsidie en cofinanciering vanuit de Parkstadgemeenten waarmee de, met de stad en regio Aken gedeelde ambitie van de regio om samen te bouwen aan een ‘daily urban system’ voor de hele grensregio, kracht kon worden bijgezet. Tegelijkertijd werd hiermee invulling gegeven aan het verbeteren van de aansluiting van het landelijke op het stedelijke deel van het e-bike deelsysteem in de regio.
Intussen zijn er, naast de 113 in Duitsland, in Parkstad 32 Velocitystations op strategische locaties op bedrijventerreinen, nabij scholen en in wijken en stadskernen bij op- en overstappunten van openbaar vervoer. Deze zijn mede mogelijk gemaakt met extra ondersteuning van bedrijven en instellingen.
Aanbesteding exploitatie vanaf medio 2025
De problemen voor Velocity begonnen feitelijk al in april 2024 toen het moederbedrijf, Velocity Mobility GmbH in surseance van betaling ging. Direct zijn er toen vanuit Aken samen met het dochterbedrijf dat de eigenlijke exploitatie deed, inspanningen gedaan om de als gevolg van de sluiting ontstane exploitatieproblemen op te lossen. Tegelijkertijd zijn er gesprekken opgestart in een poging nieuwe investeerders aan te trekken.
Omdat de contractueel overeengekomen subsidies aan Velocity van de stad Aken medio 2025 zouden aflopen, moest de stad een nieuwe aanbestedingsprocedure starten over wie de komende jaren elektrische fietsen in de regio zou mogen verhuren. Deze procedure loopt nog.
Gevolgen
Door het failliet van Velocity zijn inmiddels alle ondersteunende activiteiten, waaronder ook reparaties, voor het e-bike deelsysteem gestopt. Sinds vrijdag 18 juli is het zelfs helemaal niet meer mogelijk de fietsen te gebruiken. Wat er gebeurt met de e-bikes en de daarvoor opgetuigde stations met oplaadsystemen is vooralsnog onduidelijk. Of deze nog gebruikt gaan worden door een volgende exploitant is afhankelijk van de uitkomst van de nog lopende aanbestedingsprocedure van de stad Aken hiervoor en de afwikkeling van het faillissement door de aangestelde curator. Deze afwikkeling vindt plaats onder het Duitse recht.
Toekomst
Partners zijn en blijven enthousiast over een grensoverschrijdend milieu- en gebruikersvriendelijk regionaal mobiliteitssysteem. Voor forensenverkeer over middellange afstanden en voor toeristisch en recreatief gebruik.
Vooralsnog is er geen alternatief voorhanden voor Velocity en is het afwachten wat de lopende procedure van aanbesteding brengt. Ook dan pas zal blijken of en in welke mate gedane investeringen overeind blijven.