Identiteitskaart
Wilt u een identiteitskaart aanvragen? Dat doet u persoonlijk bij de gemeente waar u woont. U moet wel de Nederlandse nationaliteit hebben. Meestal ligt de identiteitskaart na 6 werkdagen klaar. Heeft u de kaart sneller nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Dit kost wel extra geld. Let op: Kinderen moeten zelf meekomen bij het aanvragen én het ophalen.
Meenemen
Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar
- Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die u heeft. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee.
- Een pasfoto waarop u goed te herkennen bent. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020.
Kinderen tot 12 jaar
- Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) van het kind. Ook als deze zijn verlopen neemt u deze mee.
- Een pasfoto waarop het kind goed te herkennen is. Deze mag niet ouder zijn dan 6 maanden en moet voldoen aan alle eisen van de fotomatrix 2020.
- Schriftelijke toestemming (pdf, 560 kb) ingevuld door beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft).
- Een geldig identiteitsbewijs van de ouder(s) die toestemming geven.
Let op: uw kind moet persoonlijk bij de aanvraag én het ophalen aanwezig zijn.
Voorwaarden
U heeft de Nederlandse nationaliteit.
Kosten
- Voor personen van 18 jaar en ouder: € 78,50. Spoedaanvraag: € 137,60.
- Voor personen tot 18 jaar: € 42,35. Spoedaanvraag: € 101,45.
U betaalt bij de aanvraag van uw identiteitskaart bij voorkeur met uw pinpas. Een contante betaling is ook mogelijk.
Aanvragen
U maakt voor het aanvragen van uw identiteitskaart een afspraak.
Afhalen
Het afhalen van uw identiteitskaart kan alleen op afspraak. De afspraak voor het afhalen wordt bij de aanvraag van uw identiteitskaart direct gemaakt. Afhalen doet u persoonlijk.
Meer informatie
Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. Wanneer u de aanvraag vóór 14.00 uur doet, kunt u de identiteitskaart de volgende werkdag ophalen. Als u uw oude identiteitskaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren.
Geef nooit zomaar uw paspoort of een kopie daarvan. Registratie van uw document (soort en nummer) is meestal al voldoende. Geeft u toch een kopie: schrijf dan op de kopie dat het een kopie is , de datum en aan wie u deze geeft. Zo voorkomt u identiteitsfraude.
Bent u uw identiteitskaart kwijt of is uw identiteitskaart gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw identiteitskaart ongeldig. Let op; voor het doen van deze melding moet u inloggen met uw DigiD.
Melden vermissing identiteitskaart (inloggen met DigiD)
Lukt het melden van de vermissing niet?
Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (045) 527 85 55.
Wij vragen u vooraf aan uw bezoek het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen.
Een identiteitskaart is tien jaar geldig als u bij de aanvraag 18 jaar of ouder bent. Een identiteitskaart is vijf jaar geldig als u bij de aanvraag jonger bent dan 18.