Identiteitskaart

Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan in de gemeente waar u woont. U heeft de Nederlandse nationaliteit. Na 5 werkdagen kunt u de identiteitskaart ophalen. Kinderen moeten zelf meekomen bij het aanvragen.

Vervangen identiteitskaart afgegeven van 4 januari 2021 tot 17 maart 2021

Sinds 4 januari heeft de identiteitskaart een nieuwe functionaliteit. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat je met de identiteitskaart kunt inloggen bij overheidsinstanties. Door een fout in de productie van deze identiteitskaarten werkt echter het uitlezen van de chip niet meer naar wens. Hierdoor kunnen problemen onstaan wanneer de identiteitskaart wordt gecontroleerd (bijv. bij de bank, de grens, de notaris etc). Het gaat hierbij om identiteitskaarten die tussen 4 januari 2021 en 17 maart 2021 zijn afgegeven. Wanneer u in het bezit bent van een van deze kaarten kunt u een nieuwe aanvragen bij de gemeente. Plan hiervoor telefonisch een afspraak in via 045-5278555.

Aanvragen

U maakt voor het aanvragen van uw identiteitskaart een afspraak.

Maak online een afspraak

Afhalen

Het afhalen van uw identiteitskaart kan uitsluitend met afspraak. De afhaalafspraak wordt bij de aanvraag van uw identiteitskaart direct gemaakt.
Afhalen doet u persoonlijk.

Kosten

  • Voor personen van 18 jaar en ouder: € 75,80. Spoedaanvraag € 132,85.
  • Voor personen tot 18 jaar: € 40,90. Spoedaanvraag € 97,95.

U betaalt bij de aanvraag van uw identiteitskaart contant of met uw pinpas.

Meenemen

Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) die in uw bezit zijn, ook als deze zijn verlopen.
  • Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020.

Kinderen tot 12 jaar

  • Alle reisdocumenten (paspoort, identiteitskaart) van het kind, ook als deze zijn verlopen.
  • Één goed gelijkende pasfoto in kleur, die niet ouder is dan 6 maanden en voldoet aan alle eisen van de fotomatrix 2020.
  • Schriftelijke toestemming (pdf, 560 kb) ingevuld door beide ouders (of van degene die het gezag over het kind heeft).
  • Een geldig legitimatiebewijs van de toestemmende ouder(s).

Let op: uw kind dient persoonlijk bij de aanvraag aanwezig te zijn.

Spoedaanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig dan kunt u een spoedaanvraag doen. Wanneer u de aanvraag vóór 14.00 uur doet dan kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag ophalen. Als u uw oude identiteitskaart kwijt bent, kan de spoedaanvraag langer duren.

Identiteitskaart kwijt of gestolen?

Bent u uw identiteitskaart kwijt of is uw identiteitskaart gestolen? Of maakt iemand er misbruik van? Doe dan een melding van vermissing en verklaar uw identiteitskaart ongeldig.

Melden vermissing identiteitskaart (inloggen met DigiD)

Aanvraag lukt niet

Heeft u geen DigiD en/of lukt de aanvraag niet online? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Voor het maken van de afspraak neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (045) 527 85 55. 

Wij verzoeken u vooraf aan uw bezoek het 'Formulier melding vermissing reisdocument of rijbewijs (pdf, 237 kb)' uit te printen, in te vullen en mee te nemen.

Meer informatie