Uittreksel Burgerlijke Stand

Van een aantal belangrijke gebeurtenissen in een mensenleven worden akten gemaakt door de gemeente. Die worden bewaard in de registers van de burgerlijke stand van de gemeente. U vraagt het uittreksel aan in de gemeente waar de gebeurtenis heeft (bijvoorbeeld geboorte) plaatsgevonden. Als u het uittreksel via DigiD aanvraagt dan stuurt de gemeente het bewijs binnen 3 dagen naar u op. Vraagt u het persoonlijk aan de balie aan dan krijgt u het direct mee.

U kunt voor de volgende akten een afschrift of uittreksel aanvragen:

  • Geboorteakte
  • Overlijdensakte
  • Huwelijksakte
  • Echtscheidingsakte
  • Akte van partnerschapsregistratie
  • Akte van ontbinding partnerschap

Aanvragen

Digitaal

Aanvraagformulier uittreksel Burgerlijke Stand (Inloggen met DigiD)

Persoonlijk

U maakt voor het persoonlijk aanvragen aan de balie een afspraak.

Maak online een afspraak

Bent u niet in de gelegenheid om het uittreksel zelf aan te vragen? U kunt dan iemand anders machtigen voor het aanvragen.

Kosten

  • € 13,80

U betaalt bij de aanvraag contant of met uw pinpas.

Benodigdheden

Doet u de aangifte persoonlijk dan heeft u een geldig identiteitsbewijs (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs) nodig. Digitaal heeft u een DigiD nodig.

Voorwaarden

U kunt aan de balie een afschrift voor iemand anders aanvragen als u:

  • Toestemming heeft gekregen. U neemt hiervoor het volgende mee:
    • Een ingevulde schriftelijke machtiging (pdf, 446 kb)
    • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon voor wie u de aanvraag doet
    • Een geldig legitimatiebewijs van de gemachtigde (Paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • De echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner bent
  • Een erfgenaam bent
  • Het kind of de ouder bent
  • De vertegenwoordiger bent

U kunt digitaal een afschrift voor iemand anders aanvragen als u:

  • De echtgenoot of geregistreerd partner bent
  • Het kind of de ouder bent