Overlijden, aangifte

Als er iemand in uw omgeving is overleden, moet u aangifte doen bij de gemeente. U doet de aangifte bij de gemeente waarin het overlijden heeft plaatsgevonden. Dit gebeurt normaal gesproken door de uitvaartondernemer, echter kunt u het ook zelf doen. Een verklaring over erfrecht en nalatenschap regelt u bij de notaris.

Aangifte doen

Voor het persoonlijk doen van de aangifte maakt u een afspraak. De gemeentewinkel van de gemeente Brunssum is de komende tijd beperkt open. Dit is een gevolg van de maatregelen die de rijksoverheid heeft afgekondigd om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Door de beperkte openstelling (dagelijks van 10.00 tot 12.00 uur) wil de gemeente Brunssum fysieke contacten beperken en daarmee de gezondheid van bezoekers en eigen medewerkers beschermen. Voor het maken van een afspraak tijdens deze beperkte openingstijden neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (045) 527 85 55.

Meenemen

  • Het geldig identiteitsbewijs van de persoon die aangifte doet
  • B-envelop (envelop voor het CBS met daarin een geneeskundige verklaring over de doodsoorzaak)
  • Bij een natuurlijke doodsoorzaak: verklaring van overlijden, afgegeven door arts of gemeentelijk lijkschouwer
  • Bij een onnatuurlijke doodsoorzaak: verklaring van geen bezwaar crematie/begrafenis, afgegeven door de Officier van Justitie
  • Als uitstel van crematie/begrafenis nodig is: verklaring van geen bezwaar afgegeven door een dokter
  • Als er sprake is van ontleding: verzoek aan burgemeester tot afgifte verlof tot ontleding
  • Eventueel het trouwboekje om het overlijden vast te leggen

Kosten

  • Aan de aangifte van overlijden zijn geen kosten verbonden.
  • Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 13,80.

Meer informatie